Følgegruppen er nå klar med sin tredje rapport. Den ble overlevert til statssekretær Magnus Tue i Kunnskapsdepartementet i dag klokken 12.00. Følgegruppen ser en styrket profesjonsrettet utdanning og det ser ut til at utdanningen har blitt mer forskningsbasert. Rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen har også økt. Men følgegruppen ser også tilbakevendende utfordringer og uprøvde muligheter i reformarbeidet. […]

Følgegruppen er nå klar med sin tredje rapport. Den ble overlevert til statssekretær Magnus Tue i Kunnskapsdepartementet i dag klokken 12.00. Følgegruppen ser en styrket profesjonsrettet utdanning og det ser ut til at utdanningen har blitt mer forskningsbasert. Rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen har også økt. Men følgegruppen ser også tilbakevendende utfordringer og uprøvde muligheter i reformarbeidet. De ser blant annet utfordringer med organisering og samarbeid mellom fagene, og de registrerer en økende uro for at den nye barnehagelærerutdanningen gjennomføres samtidig med at det innføres femårig master i Grunnskolelærerutdanningen. Det kan være utfordrende i forhold til fordeling av ressurser og kompetanseheving på utdanningsinstitusjonene, sier lederen i følgegruppen Mimi Bjerkestrand.

Rapporten omhandler praksisopplæringen, pedagogikkfaget, vurdering i barnehagelærerutdanningen, det samiske perspektivet og digital kompetanse som to av temane som skal være gjennomgående i hele utdanningen. Rapporten omhandler også mastergrader i barnehagelærerutdanningen og den omhandler informasjon om opptak og studieplasser. I tillegg har følgegruppen samla erfaringer fra studentene og som gikk på pilotsstudiet ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Deres erfaringer etter ett år som barnehagelærere, er at det er en god sammenheng mellom kunnskapsområdene i utdanningen og fagområdene i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. De føler seg godt forberedt til yrket, men de savner mer fokus på undervisning om samarbeid med eksterne instanser. Studentene som går på utdanningen nå sier at de opplever utdanningen som lite krevende og de savner mer av faglig tilbakemeldinger underveis i studiet og større variasjon i undervisningsformer.

I arbeidet med følgeforskningen opplever Bjerkestrand en del tilbakevende utfordringer, men ser også at utdanningen har lyktes med å bli mer profesjonsrettet. Mange opplever at pedagogikken har blitt fragmentert. Utdanningsinstitusjonene leter etter gode løsninger for at pedagogikk skal være sammenbindende, og skape helhet og sammenheng. Vi trenger mer fleksible løsninger sier Bjerkestrand, og påpeker at selv om utdanningen har lyktes med mye så har de fremdeles en del utfordringer. Hun trekker frem at en av utfordringene er å få praksislærerne til å inngå som en helhetlig del av barnehagelærerutdanningen, og at vi har langt igjen før alle praksislærene har veiledningsutdanning.

Hele rapporten kan leses her